Do kompetencji Burmistrza należy w szczególności:
- Organizowanie i kierowanie pracą Urzędu.
- Sprawowanie nadzoru nad organizacją i funkcjonowaniem Urzędu.
- Wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do kierowników jednostek organizacyjnych i pracowników.
- Reprezentowanie Gminy na zewnątrz.
- Nadzorowanie gospodarki finansowej Gminy, ogłaszanie uchwały budżetowej i sprawozdania z jej wykonania.
- Wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
- Przedkładanie Wojewodzie i Regionalnej Izbie Obrachunkowej uchwał podejmowanych przez Radę.
- Przyjmowanie interesantów w sprawie skarg i wniosków.
- Udzielanie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych.
- Wykonywanie innych zadań przewidzianych w przepisach należących do kompetencji Burmistrza.
- Kierowanie wykonywaniem zadań obronnych.
- Kierowanie wykonywaniem zadań z zakresu reagowania kryzysowego.
- Realizowanie zadań wynikających z pełnienia funkcji szefa obrony cywilnej.