Zakres obowiązków:
- nadzorowanie organizacji pracy Urzędu i koordynowanie działań podejmowanych przez poszczególne komórki organizacyjne Urzędu;
- realizowanie z upoważnienia Burmistrza polityki zarządzania zasobami ludzkimi;
- nadzorowanie przestrzegania regulaminu pracy;
- opracowywanie projektów i zmian w szczególności: regulaminu organizacyjnego, regulaminu pracy oraz innych mających wpływ na organizację pracy;
- nadzorowanie przestrzegania instrukcji kancelaryjnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt, sprawnego obiegu dokumentów;
- nadzór nad prowadzoną w Urzędzie działalnością archiwalną;
- przedstawianie Burmistrzowi propozycji dotyczących usprawnienia pracy Urzędu;
- monitorowanie przestrzegania zasady rzetelnego i terminowego załatwiania spraw, prawidłowej obsługi klientów Urzędu oraz załatwiania skarg;
- ustalanie i monitorowanie realizacji procedur kontroli wewnętrznej Urzędu
w szczególności w zakresie:
- przestrzegania zasad terminowości i zgodności z prawem postepowania administracyjnego,
- przestrzegania regulaminów, zarządzeń oraz poleceń służbowych,
- realizacji wniosków z kontroli wewnętrznych,
- realizacja wniosków z kontroli zewnętrznych;
- nadzór nad przygotowaniem projektów uchwał Rady oraz ich realizacją;
- nadzór we współpracy ze Skarbnikiem nad gospodarką mieniem Urzędu i środkami budżetowymi na ten cel;
- koordynacja i organizacja spraw związanych z zapewnieniem prawidłowego przebiegu spisów – rolnych oraz ludności;
- współdziałanie z Radą oraz komisjami Rady w zakresie swojego działania;
- rozstrzyganie sporów pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi, w szczególności dotyczącymi podziału zadań;
- inicjowanie i tworzenie warunków do podnoszenia kwalifikacji pracowników samorządowych;
- sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad Referatem Organizacyjnym, Promocji Gminy i Oświaty oraz pracownikami obsługi;
- podejmowanie czynności kierownika Urzędu pod nieobecność Burmistrza i jego Zastępcy lub wynikającej z innych przyczyn niemożności pełnienia obowiązków przez Burmistrza oraz jego Zastępcy;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Burmistrza.
W czasie nieobecności Sekretarza, zadania wykonuje Zastępca w zakresie ustalonym przez Burmistrza.