Statut Zespołu Szkół Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Zimnowodzie





Opracowany na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1996 r. Nr 67, poz.329 z późniejszymi zmianami), rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz szkół publicznych (Dz.U. Nr 61 , poz. 624 z późniejszymi zmianami).

ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
§ 1


  1. Nazwa szkoły brzmi: Zespół Szkół Szkoła Podstawowa i Gimnazjum w Zimnowodzie.

  2. Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Borek Wlkp.

  3. Nadzór merytoryczny pod względem realizacji programu dydaktycznego i wychowawczego sprawuje Kuratorium Oświaty w Poznaniu.

  4. Cykl kształcenia trwa : 6 lat dla Szkoły Podstawowej i 3 lata Gimnazjum.

  5. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.




ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 1


  1. Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły, a w szczególności zapewnia uczniom:

  1. poznawanie wymaganych pojęć oraz zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym co najmniej naukę na następnym etapie kształcenia,

  2. traktowanie wiadomości przedmiotowych, stanowiących wartość poznawczą samą w sobie , w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie,

  3. rozwijanie sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań,

  4. znalezienie w szkole środowiska wychowawczego sprzyjającemu wszechstronnemu rozwojowi (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym),

  5. sprawuje opiekę nad uczniami z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz promocji i ochrony zdrowia,

  6. udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej,

  7. pomaga w podjęciu decyzji dotyczących kierunku dalszej edukacji,

  8. na poziomie gimnazjum wprowadza ucznia w świat nauki, wdraża do samodzielności.






§ 2


  1. Realizacja celów i zadań następuje poprzez:

  1. integrację wiedzy nauczanej przez:

  1. kształcenie zintegrowane w klasach I-III

  2. bloki przedmiotowe kl.IV-VI

  3. ścieżki edukacyjne: prozdrowotną, regionalną, ekologiczną, czytelniczą i medialną ,patriotyczno- obywatelską oraz wychowanie do życia w społeczeństwie,


2) wprowadzanie ucznia w świat wiedzy naukowej w gimnazjum poprzez:


  1. kształcenie przedmiotowe,

  2. ścieżki edukacyjne:

  1. oddziaływanie wychowawcze skierowane na priorytety takie jak:

  1. pomoc w uzyskaniu orientacji etycznej i hierarchizacji wartości,

  2. personalizację życia w rodzinie, w grupie koleżeńskiej, w szerszej społeczności,

  3. wpajanie zasad kultury życia codziennego

  1. prowadzenie kół zainteresowań i kół przedmiotowych, zajęć dydaktyczno- wyrównawczych, zajęć korekcyjnych, kompensacyjno- wyrównawczych, logopedycznych,

  1. prowadzenie gimnastyki korekcyjnej,

  2. prowadzenie lekcji religii w szkole,

  3. praca pedagoga szkolnego wspomagana badaniami i zaleceniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Gostyniu, współpracą z sądem Rodzinnym, Komisariatem Policji, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej,

  4. nauka języka obcego od kl. IV szkoły podstawowej,

  5. nauka informatyki od kl. IV szkoły podstawowej.



§ 3


  1. Szkoła dba o bezpieczeństwo uczniów i ochrania ich zdrowie przez:

  1. dyżury nauczycieli w budynku i boisku szkolnym wg grafiku wywieszonego w pokoju nauczycielskim,

  2. zapewnienie opieki na zajęciach pozalekcyjnych i nadobowiązkowych,

  3. przydzielanie jednego opiekuna (osoby pełnoletniej): na 30 uczniów- jeżeli grupa nie wyjeżdża poza miejscowość i nie korzysta z przejazdów, na 15 uczniów w czasie wycieczki, na 10 uczniów - w czasie turystyki kwalifikowanej,

  4. omawianie zasad bezpieczeństwa na godzinach wychowawczych,

  5. przeznaczanie do nauki oddzielnego segmentu dla uczniów klas I-III i oddziale przedszkolnym,

  6. zapewnienie pobytu na świetlicy szkolnej,

  7. szkolenie pracowników szkoły w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

  8. dostosowanie stolików uczniowskich, krzeseł i innego sprzętu szkolnego do wzrostu uczniów i rodzaju pracy,

  9. systematyczne omawianie przepisów ruchu drogowego, kształcenie komunikacyjne oraz przeprowadzanie egzaminu na kartę rowerową, zapewnienie uczniom warunków do spożycia co najmniej jednego ciepłego posiłku w stołówce szkolnej,

  10. utrzymywanie kuchni, jadalni i urządzeń sanitarnych w stanie pełnej sprawności i w stałej czystości,

  11. uwzględnianie w tygodniowym rozkładzie zajęć dydaktyczno-wychowawczych równomiernego rozłożenia zajęć w każdym dniu,

  12. różnorodności zajęć w każdym dniu,

  13. nie łączenia w kilkugodzinne jednostki lekcyjne zajęć z tego samego przedmiotu, z wyjątkiem przedmiotów, których program tego wymaga.



§ 4


  1. Uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc szkoła udziela wsparcia poprzez:

  1. pomoc pedagogiczną i psychologiczną udzielaną przez pedagoga szkolnego i instytucje świadczące specjalistyczne poradnictwo,

  2. terapię pedagogiczną, grupową i indywidualną dla dzieci z ryzyka dyslekcji i dyslektycznych ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania,

  3. zapewnienie pobytu w świetlicy szkolnej,

  4. zapewnianie dożywiania w formie herbaty do śniadania i w miarę możliwości finansowanych obiadów,

  5. zorganizowanie pomocy rzeczowej w ramach akcji charytatywnych,

  6. organizowanie wypoczynku letniego w różnych formach.



§ 5


  1. Celem dostosowania treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychologicznych uczniów szkoła zapewnia pomoc udzielaną przez pedagoga szkolnego i Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną w Gostyniu w formie:

  1. kierowania na badania uczniów z deficytami rozwojowymi,

  2. wydawanie zaleceń o odroczeniu lub przyspieszaniu obowiązku szkolnego, nauczaniu indywidualnym, rewalidacji indywidualnej, o nauczaniu trybem szkoły specjalnej,

  3. spotkań terapeutycznych,

  4. zajęć z preorientacji zawodowej.



ROZDZIAŁ III
OCENIANIE, KLASYFIKOWANIE I PROMOWANIE UCZNIÓW
I. Podstawy prawne.

Wewnątrzszkolny system oceniania został opracowany na podstawie ustawy z dnia 7.09.1991 roku o systemie oświaty wraz z późniejszymi zmianami (a w szczególności z 25 lipca 1998 roku), rozporządzenia z dnia 19.04.1999r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych i jest załącznikiem.

ROZDZIAŁ IV
ORGANY SZKOŁY I ICH KOMPETENCJE

§ 1


  1. Organami szkoły są:

  1. dyrektor szkoły,

  2. rada pedagogiczna,

  3. samorząd uczniowski,

  4. rada szkoły oraz rada rodziców.

  1. Dyrektor szkoły:

  1. kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno- wychowawczą szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz,

  2. sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli i zatrudnionych w szkole,

  3. sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne,

  4. sprawuje kontrolę spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły,

  5. realizuje uchwały rady pedagogicznej,

  6. kieruje pracami rady pedagogicznej jako jej przewodniczący,

  7. dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły,

  8. wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.

  1. Dyrektor decyduje w sprawach :

  1. zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,

  2. przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych,

  3. występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach nagród, odznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników,

  4. decyduje o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły oraz o odroczeniu obowiązku szkolnego po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej, a także w uzasadnionych przypadkach może zezwolić na spełnienie obowiązku szkolnego poza szkołą.


§ 2


  1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia i wychowania.

  2. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:

  1. przygotowanie projektu statutu szkoły bądź projektu jego zmian oraz jego zatwierdzenie po zaopiniowaniu przez radę rodziców,

  2. zatwierdzenie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu ich przez radę szkoły,

  3. zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promowania ucznia,

  4. ustalenie szczegółowych kryteriów oceniania zachowania uczniów oraz trybu odwoławczego od tych ocen,

  5. wyrażenie zgody na egzaminy klasyfikacyjne z przyczyn nieusprawiedliwionych,

  6. uchwalanie warunkowej promocji ucznia,

 


  1. ustalenie zasad i warunków przyznawania wyróżnień uczniom klas I-III,

  2. zatwierdzanie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole po zaopiniowaniu ich przez radę rodziców.

  1. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:

  1. organizację pracy szkoły , zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych,

  2. plan finansowy szkoły,

  3. przydział godzin nauczania i innych czynności dla nauczycieli,

  4. propozycje dyrektora szkoły dotyczące kandydatów do powierzania im funkcji kierowniczych w szkole,

  5. wnioski dyrektora o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

  6. wnioski o zezwolenie na indywidualny tok nauki ucznia.



§ 3


  1. Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły, władzami samorządu są:

  1. na szczeblu klas: samorządy klasowe,

  2. na szczeblu szkoły: rada uczniowska.

  1. Do zadań rady uczniowskiej należy:

  1. przygotowywanie projektów regulaminu samorządu uczniowskiego,

  2. występowanie do władz szkolnych z nowymi inicjatywami dotyczącymi życia szkolnego i sposobem ich wykonania,

  3. gospodarowanie środkami materialnymi samorządu uczniowskiego,

  4. wykonywanie zadań zleconych przez radę pedagogiczną i dyrekcję szkoły,

  5. proponowanie kandydata na opiekuna samorządu.

  1. Samorząd uczniowski może przedstawić radzie szkoły, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących pracy szkoły, a w szczególności realizowania podstawowych praw uczniów, takich jak:

  1. prawo do zapoznania się z programem nauczania,

  2. prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,

  3. prawo do organizowania życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania własnych zainteresowań,

  4. prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej,

  5. prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami, w porozumieniu z dyrektorem szkoły.

  1. Szczegółowe prawa i obowiązki określa regulamin samorządu uczniowskiego.

  2. Na wniosek dyrektora szkoły samorząd wyraża opinię o pracy nauczyciela.

  3. Dyrektor szkoły ma obowiązek zawiesić i uchylić uchwałę lub inne postanowienia samorządu, jeżeli jest ono sprzeczne z prawem lub celami wychowawczymi szkoły.


§ 4


  1. Celem rady rodziców jest reprezentowanie ogółu rodziców szkoły oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności szkoły, a także wnioskowania do organów szkoły w tym zakresie a w szczególności:

  1. pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły,

  2. współpraca ze środowiskiem szkoły, lokalnymi i zakładami pracy,

 


  1. gromadzenie funduszu dla wspierania działalności szkoły, a także ustalenia zasad użytkowania tych funduszy,

  2. zapewnienie rodzicom, we współdziałaniu z nauczycielami szkoły prawa do:

  1. W szkole może działać rada szkoły, którą do życia powołuje dyrektor szkoły na łączny wniosek dwóch spośród następujących podmiotów:

  1. rady rodziców,

  2. rady szkoły,

  3. samorządu uczniowskiego.

  1. Rada szkoły winna składać się z co najmniej 6 osób, a kadencja jej trwa 3 lata.

  2. W skład rady wchodzą w równej liczbie przedstawiciele uczniów, rodziców i nauczycieli, wybrani przez zgromadzenie ogólne tych gremiów.

  3. Skład rady może się zmienić , w 1/3 składu, w każdym roku szkolnym.

  4. W posiedzeniach rady może brać udział , z głosem doradczym, dyrektor szkoły.

  5. Rada szkoły decyduje w sprawach:

  1. uchwalania statutu szkoły i ewentualnych zmian w statucie,

  2. uchwalania regulaminu swojej działalności oraz wybierania przewodniczącego ,

  3. ustanawiania odznak dla uczniów wyróżniających się szczególnymi osiągnięciami.

  1. Rada szkoły opiniuje w szczególności:

  1. roczny plan finansowy szkoły oraz wnioskuje w sprawie planu środków dodatkowych,

  2. plan pracy szkoły, projekty innowacji i eksperymentów,

  3. wnioski dyrektora w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły,

  4. organizację tygodnia pracy szkoły,

  5. warunki i zasady przyznawania wyróżnień uczniom klas I-III,

  6. inne istotne- wg rady szkoły - sprawy dla szkoły.

  1. Rada szkoły może wystąpić z inicjatywami w sprawie zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych.

  2. Przedstawiciele rodziców wchodzących w skład rady mają prawo uczestniczyć w pracach zespołu rozpatrującego odwołanie:

  1. nauczyciela od ustalonej mu przez dyrektora szkoły oceny pracy (1 przedstawiciel)

  2. dyrektora od ustalonej mu oceny pracy (2 przedstawicieli).










§ 5


  1. Organy szkoły współpracują ze sobą przy podejmowaniu ważniejszych decyzji dotyczących działalności szkoły poprzez:

  1. uczestnictwo swych przedstawicieli na zebraniach plenarnych,

  2. opiniowanie projektowanych uchwał i statutu szkoły.

  1. Rada pedagogiczna może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wniosku o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.

  2. Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w szkole, po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.

  3. Dyrektor może wstrzymać wykonywanie uchwał organów szkoły niezgodnych z przepisami prawa lub interesem szkoły. W takim przypadku, w terminie 2 tygodni uzgadniania postępowania w sprawie będącej przedmiotem sporu. W przypadku braku uzgodnienia przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi bezpośrednio nadzorującemu szkołę.

  4. Rada szkoły może wnioskować do organu nadzoru pedagogicznego o zbadanie i dokonanie oceny pracy szkoły, jej dyrektora i nauczyciela.



ROZDZIAŁ V
UCZNIOWIE- PRAWA I OBOWIĄZKI


  1. Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się w tym roku kalendarzowym, w którym kończy ono 7 lat i trwa do ukończenia szkoły podstawowej nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 18 lat.

  2. Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko, które przed dniem 1 września kończy 6 lat.

  3. W uzasadnionych przypadkach rozpoczęcie obowiązku szkolnego może być odroczone, nie dłużej jednak niż o jeden rok. Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły lub o odroczeniu obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.

  4. Dziecko jest zapisywane do klasy pierwszej sześcioletniej szkoły podstawowej z rocznym wyprzedzeniem.

  5. Do Zespołu Szkół prowadzonego przez gminę przyjmuje się:

  1. z urzędu- dzieci zamieszkałe w obwodzie danej szkoły,

  2. na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) - dzieci zamieszkałe poza obwodem danej szkoły, jeżeli w klasie są wolne miejsca; przyjęcie dziecka poza obwodem wymaga zawiadomienia dyrektora szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka.



§ 2


  1. Uczeń ma prawo do:

  1. właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny umysłowej,

  2. opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności,

  3. poszanowanie swej godności, przekonań i własności,

  4. swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych osób,

  5. rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,

  6. obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,

  7. korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć lekcyjnych,

  8. wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole,

  9. nauki religii w szkole na podstawie ustnej deklaracji rodziców lub opiekunów, dni wolnych od zajęć dydaktycznych bez pracy domowej, (nie dotyczy przedmiotów odbywających się tylko w poniedziałek i piątek).

  1. Uczniowie mają prawo poprzez działalność samorządową, pod opieką wychowawcy organizować imprezy klasowe i szkolne:

  1. Samowolne opuszczanie szkoły w trakcie w/w imprez jest niedozwolone.

  2. Uczeń ma prawo w szczególnych przypadkach orzeczonych przez lekarza i Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną, ze względu na stan zdrowia, do nauczania indywidualnego w domu.

  3. Każdy uczeń ma prawo do uzyskania pomocy w nauce, ze strony nauczyciela, wychowawcy, pedagoga szkolnego, samorządu klasowego, rady rodziców- zarówno w przypadku zagrożenia oceną niedostateczną, jak i chęcią ugruntowania i poszerzenia swoich wiadomości i rozwoju zainteresowań.

  4. W szczególnych przypadkach (dłuższa, usprawiedliwiona nieobecność ucznia) uczeń ma prawo do korzystania z indywidualnych konsultacji z nauczycielem w czasie wspólnie uzgodnionym.


§ 3


  1. Uczeń ma obowiązek przestrzegać postanowień zawartych w statucie szkoły, a zwłaszcza:

  1. przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,

  2. szanować i ochraniać przekonania i własność innych osób,

  3. przeciwstawiać się przejawom brutalności,

  4. dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne i swoich kolegów,

  5. dbać o dobro, ład i porządek w szkole,

 


  1. brać aktywny udział w lekcjach oraz uzupełniać braki wynikające z absencji, prowadzić starannie zeszyt i wykonywać prace domowe zgodnie z wymogami nauczyciela przedmiotu,

  2. przestrzegać regulaminów pomieszczeń szkolnych wynikających ze specyfiki ich przeznaczenia (pracownie, świetlica, biblioteka, zajęcia w-f, ......)

  1. Uczeń może korzystać z prawa do nauki religii w szkole.

  2. Uczniom zabrania się wnoszenia na teren szkoły środków zagrażających życiu i zdrowiu.

  3. Uczniowie mają obowiązek szanować sprzęt szkolny oraz wyposażenie klas i innych pomieszczeń. Za wyrządzoną szkodę odpowiada materialnie uczeń, który ją wyrządził lub grupa uczniów przebywająca w miejscu jej dokonania.

  4. Dyżurni klasowi dbają o przygotowanie sali do lekcji oraz kontrolują jej stan po skończonych zajęciach.

  5. Uczniowie nie mogą opuszczać terenu szkoły podczas przerw.

  6. Zwolnienie z lekcji może nastąpić wyłącznie na pisemną lub osobistą prośbę rodzica.

  7. Każdy uczeń ma obowiązek posiadania przy sobie dzienniczka jako podstawowego dokumentu umożliwiającego kontakt ze szkołą. Wszystkie zwolnienia powinny być odnotowane w dzienniczku.

  8. Uczeń ma obowiązek usprawiedliwić każdą nieobecność niezwłocznie po przyjściu do szkoły, nie później jednak niż do tygodnia, licząc od ostatniego dnia nieobecności. Po tym terminie nieobecności uznawane są przez wychowawcę za nieusprawiedliwione.


§ 4


  1. Każdy uczeń posiada strój galowy, który ma obowiązek nosić w czasie:

  1. uroczystości szkolnych wynikających z ceremoniału szkolnego,

  2. grupowych lub indywidualnych wyjść poza teren szkoły w charakterze reprezentacji,

  3. imprez okolicznościowych, jeżeli taką decyzję podejmie wychowawca klasy lub rada pedagogiczna.

  1. Przez strój galowy należy rozumieć:

  1. dla dziewcząt- ciemna spódnica i biała bluzka,

  2. dla chłopców- ciemne spodnie i biała koszula.

  1. Ubiór codzienny ucznia jest dowolny przy zachowaniu następujących ustaleń:

  1. w doborze ubioru, rodzaju fryzury, biżuterii należy zachować umiar, pamiętając, że szkoła jest miejscem pracy,

  2. uczeń ma obowiązek przestrzegać zasad higieny osobistej oraz estetyki,

  3. wygląd zewnętrzny ucznia nie może mieć wpływu na oceny z przedmiotu.


§ 5


  1. Za rzetelną naukę i wzorową postawę, za wybitne osiągnięcia, za dzielność i odwagę uczeń może otrzymać następujące wyróżnienia i nagrody:

    1. pochwałę wychowawcy wobec klasy,

    2. pochwałę dyrektora szkoły wobec uczniów i nauczycieli,

    3. list pochwalny do rodziców,

    4. dyplom uznania,

    5. nagrodę rzeczową,

    6. świadectwo z biało-czerwonym paskiem.

  2. Znaczące osiągnięcia w konkursach przedmiotowych i igrzyskach sportowych odnotowuje się na świadectwie szkolnym.




§ 6


  1. Uczeń może być ukarany za nieprzestrzeganie statutu szkoły i regulaminu uczniowskiego poprzez:

    1. upomnienie wychowawcy klasy,

    2. upomnienie lub naganę dyrektora szkoły,

    3. zakaz uczestnictwa w imprezach klasowych i szkolnych,

    4. zakaz reprezentowania szkoły na zewnątrz,

    5. przeniesienie do innej szkoły za zgodą Kuratora Oświaty.

  1. Dyrektor szkoły może wystąpić do Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły w przypadku gdy zmiana środowiska wychowawczego może korzystnie wpłynąć na postawę ucznia. O przeniesienie ucznia do innej szkoły wnioskuje się gdy:

    1. notorycznie łamie przepisy regulaminu szkolnego, otrzymał kary przewidziane w regulaminie, a stosowane środki zaradcze nie przynoszą żadnych efektów,

    2. zachowuje się w sposób demoralizujący bądź agresywny, zagrażający zdrowiu i życiu innych uczniów,

    3. dopuszcza się czynów łamiących prawo, np. kradzieże, wymuszenia, zastraszenia.

  2. Od nałożonej przez wychowawcę kary, uczeń, jego rodzice lub przedstawiciele samorządu uczniowskiego mogą, w formie pisemnej, odwołać się do dyrektora szkoły w terminie 2 dni od dnia uzyskania kary.

  3. Dyrektor w porozumieniu z pedagogiem szkoły i przewodniczącym samorządu uczniowskiego, a w szczególnych przypadkach z powołanymi przez siebie przedstawicielami Rady Pedagogicznej, rozpatruje odwołanie w ciągu 3 dni i postanawia :

    1. oddalić odwołanie podając pisemne uzasadnienie,

    2. odwołać karę,

    3. zawiesić warunkowo wykonanie kary.

  4. Od decyzji podjętej przez dyrektora szkoły odwołanie nie przysługuje.

  5. Spory między rodzicami i nauczycielami rozstrzyga dyrektor szkoły.

  6. Szkoła informuje rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary,




§ 7


  1. Propozycje zmian do praw i obowiązków ucznia mogą zgłaszać nauczyciele, rodzice i uczniowie.

  2. Proponowane zmiany wymagają akceptacji rady pedagogicznej.

  3. Do przestrzegania praw i obowiązków ucznia zobowiązani są zarówno uczniowie, jak i nauczyciele.









ROZDZIAŁ VI
ZAKRES ZADAŃ NAUCZYCIELI

§ 1


  1. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, przedmiotowe lub inne zespoły problemowo- zadaniowe.

  2. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora na wniosek zespołu.

  3. Cele i zadania zespołów nauczycielskich obejmują:

    1. ustalenie zestawu programów nauczania oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb,

    2. zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadniania decyzji w sprawie wyboru programu nauczania,

    3. wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,

    4. organizowanie wewnątrz szkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,

    5. współdziałanie w organizowaniu pracowni, a także w uzupełnieniu wyposażenia,

    6. wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.



§ 2


  1. Nauczyciele i rodzice współdziałają ze sobą w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.

  2. Nauczyciel uwzględnia prawo rodziców do:

    1. znajomości zadań i zamierzeń dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w klasie i szkole,

    2. znajomość przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,

    3. uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego postępów w nauce i zachowania,

    4. uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dzieci,

    5. wyrażania i przekazywania organom sprawującym nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły.



§ 3


  1. Nauczyciel prowadzi prac dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych mu uczniów.

  2. Nauczyciel zobowiązany jest do:

    1. prawidłowej organizacji procesu dydaktycznego,

    2. odpowiedzialności za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,

    3. dbanie o pomoce naukowe i inny sprzęt szkolny,

    4. wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań,

    5. bezstronności i obiektywizmu w ocenie uczniów oraz sprawiedliwego traktowania,

    6. udzielania pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych,

    7. doskonalenia umiejętności dydaktycznych i podnoszenia poziomu swej wiedzy.



§ 4


  1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczącym w tym oddziale, zwanemu dalej „ wychowawcą”.

  2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej, wychowawca w miarę możliwości powinien opiekować się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.

  3. Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.

  4. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:

    1. tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie,

    2. inspirowanie działań zespołowych uczniów,

    3. podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole oraz między uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.

  5. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1:

    1. otacza indywidualną opieką szkolną każdego ze swoich wychowanków,

    2. planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami: