Statut został opracowany na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ( Dz. U. nr 67 poz. 329 z 1996 r. z późniejszymi zmianami) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedskzola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624 z późniejszymi zmianami).
SPIS TREŚCI
Rozdział I Ogólne informacje o szkole str. 3
Rozdział II Cele i zadania szkoły str. 4
Rozdział III Ocenianie , klasyfikowanie i promowanie
uczniów str. 7
Rozdział IV Organy szkoły str. 19
Rozdział V Organizacja pracy szkoły str. 25
Rozdział VI Zakres zadań nauczycieli str. 33
Rozdział VII Uczniowie str. 38
ROZDZIAŁ I
OGÓLNE INFORMACJE O SZKOLE
§ 1.
Nazwa szkoły brzmi : „ Szkoła Podstawowa im. Władysława Jagiełły w Borku Wlkp.”.
Podstawą działalności Szkoły Podstawowej w Borku Wlkp. jest ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ( Dz. U. Nr 95 poz. 425 z późniejszymi zmianami).
Organem prowadzącym szkołę jest gmina Borek Wlkp.
Nadzór merytoryczny pod względem realizacji programu dydaktycznego i wychowawczego sprawuje Kuratorium Oświaty w Poznaniu.
Cykl kształcenia w szkole trwa sześć lat .
Szkoła prowadzi świetlicę i stołówkę szkolną.
W miarę potrzeb szkoła może organizować klasy specjalne, integracyjne i sportowe.
§ 2.
Szkoła posiada własny ceremoniał szkolny i sztandar.
Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację szkolną zgodnie z odrębnymi przepisami.
Zasady gospodarki finansowej i materiałowej szkoły określają odrębne przepisy.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 1.
Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły , a szczególnie zapewnia uczniom :
poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki w następnym etapie kształcenia,
traktowanie wiadomości przedmiotowych , stanowiących wartość poznawczą samą w sobie , w sposób integralny , prowadzący do lepszego rozumienia siebie , ludzi i świata ,
rozwijanie sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań ,
znalezienie w szkole środowiska wychowawczego sprzyjającego wszechstronnemu rozwojowi , stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów ,
opiekę z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz promocji i ochrony zdrowia ,
pomoc psychologiczną i pedagogiczną .
§ 2.
Realizacja celów i zadań szkoły następuje poprzez :
integrację wiedzy nauczanej przez :
kształcenie zintegrowane w kl. I - III
ścieżki edukacyjne : prozdrowotną, regionalną , ekologiczną, czytelniczą i medialną oraz patriotyczną - obywatelską ,
oddziaływanie wychowawcze skierowane na priorytety takie jak :
pomoc w uzyskaniu orientacji hierarchii wartości ,
personalizację życia w rodzinie, w grupie koleżeńskiej, w szerszej społeczności ,
wpajanie zasad kultury życia codziennego ,
prowadzenie kół zainteresowań , kół przedmiotowych , zajęć dydaktyczno - wyrównawczych , zajęć korekcyjnych , kompensacyjno - wyrównawczych i logopedycznych ,
prowadzenie lekcji religii w szkole ,
pracę pedagoga szkolnego wspomaganą badaniami i zaleceniami Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Gostyniu , współpracą z Komisariatem Policji w Borku Wlkp. i z Miejsko - Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Borku Wlkp.
§ 3.
Szkoła dba o bezpieczeństwo uczniów i ochrania ich zdrowie poprzez :
dyżury nauczycieli w budynku i na boisku wg grafiku wywieszonego w pokoju nauczycielskim, które pełnione są zgodnie z regulaminem dyżurów ,
zapewnienie opieki na zajęciach nadobowiązkowych i pozalekcyjnych ,
zapewnienie opieki podczas wycieczek szkolnych zgodnie z odrębnymi przepisami ,
zgłaszanie do policji autokarów wycieczkowych , których stan techniczny budzi zastrzeżenia opiekunów , celem dokonania kontroli technicznej ,
omawianie zasad bezpieczeństwa na godzinach wychowawczych ,
zapewnienie dzieciom bezpiecznego pobytu w świetlicy szkolnej pod opieką nauczyciela świetlicy ,
szkolenie pracowników szkoły w zakresie bhp ,
dostosowanie stolików uczniowskich , krzeseł i innego sprzętu szkolnego do wzrostu uczniów i rodzaju pracy,
kształcenie komunikacyjne, omawianie przepisów ruchu drogowego , przygotowywanie do egzaminu na kartę rowerową,
utrzymywanie kuchni , jadalni i urządzeń sanitarnych w stanie pełnej sprawności i stałej czystości ,
uwzględnienie w tygodniowym rozkładzie zajęć dydaktyczno - wychowawczym równomiernego rozłożenia zajęć w każdym dniu ,
różnorodność zajęć w każdym dniu ,
ł) niełączenie w kilkugodzinne jednostki lekcyjne zajęć z tego samego przedmiotu , z wyjątkiem przedmiotów , których program tego wymaga .
§ 4.
Uczniom, którym z przyczyn rozwojowych , rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc, szkoła udziela wsparcia poprzez :
pomoc pedagogiczną i psychologiczną udzielaną przez pedagoga szkolnego i instytucje świadczące specjalistyczne poradnictwo ,
zapewnienie pobytu w świetlicy szkolnej dzieciom dowożonym , dojeżdżającym i zapisanym do świetlicy przez rodziców ,
zapewnienie dożywiania w formie ciepłego napoju i obiadu za odpłatnością rodziców lub Ośrodka Pomocy Społecznej w Borku Wlkp. ,
zorganizowanie pomocy materialnej lub rzeczowej w miarę możliwości finansowych szkoły .
§ 5.
Celem dostosowania treści , metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów szkoła zapewnia pomoc udzielaną przez pedagoga szkolnego i Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną w Gostyniu w formie :
kierowania na badania uczniów z deficytami rozwojowymi ,
wydawanie zaleceń o odroczeniu lub przyspieszeniu obowiązku szkolnego , o nauczaniu indywidualnym , rewalidacji indywidualnej, o nauczaniu trybem szkoły specjalnej,
zajęć z preorientacji zawodowej .
ROZDZIAŁ III
OCENIANIE , KLASYFIKOWANIE I PROMOWANIE UCZNIÓW
Ogólne zasady oceniania, klasyfikowania i promowania reguluje rozporządzenie MEN z dnia 21.o3.2001 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania , klasyfikowania i promowania uczniów (Dz.U. Nr 29, poz. 323 z późniejszymi zmianami ).
§ 1.
System oceniania ma na celu :
diagnozowanie indywidualnych potrzeb i przyczyn trudności każdego ucznia,
informowanie nauczyciela o efektywności procesu nauczania poprzez opisywanie rozwoju i postępu uczniów,
zwiększenie rangi oceny wyrażającej stopień opanowania kluczowych umiejętności,
wdrażanie uczniów do systematycznej pracy , samokontroli i samooceny ,
rozwijanie poczucia odpowiedzialności ucznia za osobiste postępy ,
pobudzanie rozwoju umysłowego ucznia,
dostarczanie rodzicom bieżącej informacji o osiągnięciach ich dzieci.
Szczegółowe wymagania edukacyjne oraz sposoby sprawdzania osiągnięć uczniów zawierają przedmiotowe systemy oceniania.
Zasady oceniania zachowania określa § 3 niniejszego rozdziału. Wychowawcy klas na początku roku szkolnego informują uczniów o zasadach oceniania zachowania.
Treści przedmiotowych systemów oceniania są przekazywane uczniom i rodzicom na początku roku szkolnego (fakt zapoznania z w)w należy odnotować w dzienniku lekcyjnym), zaś ich dokumentacja znajduje się w teczce przewodniczącego klasy oraz w sekretariacie szkoły i jest dostępna dla uczniów , rodziców i innych upoważnionych osób .
Wymagania edukacyjne z danego przedmiotu nie mogą być zmieniane w ciągu danego roku szkolnego nawet w przypadku zmiany nauczyciela przedmiotu.
§ 2.
Bieżąca ocena pracy ucznia wyrażana jest :
w klasach I - III z wyjątkiem religii - oznaczeniami literowymi A! , A , B , C , D , E, które wyrażają następujące treści :
A! - Wspaniale ! Gratuluję !
A - Pracowałeś bardzo dobrze ! Możesz być z siebie dumny !
B - Pracowałeś dobrze ! Ciesz się !
C - Musisz jeszcze popracować ! Pracowałeś zbyt mało !
D - Osiągasz wyniki zbyt słabe niewystarczające . Musisz
ostro zabrać się do pracy !
E - Jest niedobrze ! Jesteś poważnie zagrożony !
w klasach IV - VI i religii w klasach I-III - skalą ocen 6 -1,
Przy ocenach cząstkowych dopuszcza się stosowanie znaku „+” lub „-" .
Ocena pracy ucznia , a szczególnie umiejętności i postawy , może być wyrażona stopniem , słowem ( ustną lub pisemną formą wypowiedzi) , znakiem „+” lub „-" , oraz innymi znakami graficznymi .
Oceny dzielą się na :
cząstkowe , pełniące funkcję diagnostyczną umożliwiającą opis rozwoju kompetencji ucznia, rozpoznawanie jego potrzeb ,
klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne podsumowujące osiągnięcia edukacyjne ucznia za dany okres ( rok szkolny).
W kl. IV-VI skala ocen klasyfikacyjnych śródrocznych jest taka sama jak skala ocen końcoworocznych: celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny, dopuszczający , niedostateczny .
W klasach I - III na koniec każdego semestru nauczyciele sporządzają kartę oceny opisowej, przechowywaną w teczce z arkuszami ocen, której kserokopia jest jednocześnie informacją dla rodziców o postępach dziecka.”
Oceny cząstkowe z poszczególnych przedmiotów powinny uwzględniać wiadomości ( wiedzę ) uczniów, umiejętności , różne formy aktywności ( pracę w grupie , referaty , zadania dodatkowe , dyskusje itp. ).
Kryteria ocen :
ocenę celującą otrzymuje uczeń , który :
rozwiązuje problemy w sposób twórczy , samodzielnie rozwija własne uzdolnienia,
korzysta z nowości technologii informacyjnej, potrafi kojarzyć i łączyć wiadomości z różnych dziedzin, korzysta z wielu sposobów pracy ,
osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych , reprezentuje szkołę w zawodach sportowych lub posiada inne porównywane osiągnięcia ,
ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który :
opanował pełen zakres wiadomości i umiejętności określony programem nauczania ,
potrafi efektywnie zaplanować pracę w zespole, umiejętnie podejmować decyzje , interpretować wyniki , odnajdywać i porządkować informacje, zastosować umiejętności w różnych sytuacjach ,
samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy w sposób twórczy w sytuacjach trudnych i nietypowych ,
ocenę dobrą otrzymuje uczeń , który :
posiada wiedzę określoną kryteriami oceny dobrej ,
potrafi współpracować w grupie zarówno jako lider jak i partner , wyciągając wnioski ,różnicować ważność informacji dzielić się wiedzą z innymi , wybrać własny sposób uczenia się ,
rozwiązuje typowe zadania z elementami problemowymi , wykazuje aktywną postawę wobec trudnych i nietypowych zagadnień,
ocenę dostateczną otrzymuje uczeń , który :
opanował wiadomości i umiejętności określone kryteriami oceny dostatecznej ,
współpracuje w grupie, potrafi objaśnić niektóre wyniki pracy, logicznie je uporządkować , podjąć decyzję jaką przyjąć postawę ,
rozwiązuje proste zadania teoretyczne i praktyczne ,
ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń , który :
opanował wiedzę określoną kryteriami oceny dopuszczającej,
rozumie podstawowe zagadnienia wyrażone w sposób prosty i jednoznaczny, współpracuje w grupie, pyta, prosi o wyjaśnienie , słucha dyskusji , potrafi dostosować się do decyzji grupy, rozwiązuje proste zadania teoretyczne i praktyczne przy pomocy kolegi lub nauczyciela,
ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń , który :
posiada tak duże braki w wiadomościach i umiejętnościach , że uniemożliwiają one dalsze zdobywanie wiedzy ,
nie jest w stanie rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności .
Decyzję o braku promocji ( ocenie niedostatecznej na semestr ) należy poprzedzić udokumentowanymi działaniami nauczyciela i ucznia .
Na ocenę z wych. fizycznego , techniki , muzyki , plastyki i sztuki ma wpływ przede wszystkim wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć , chęć do pracy , zaangażowanie aktywność .
W przypadku ucznia posiadającego pisemną opinię poradni psychologiczno - pedagogicznej stwierdzającą u dziecka trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe , nauczyciel jest zobowiązany obniżyć wymagania edukacyjne.
Ocenie podlegają wszystkie formy pracy ucznia :
prace klasowe ,
testy ,
kartkówki ,
prace domowe ,
zadania i ćwiczenia wykonywane przez uczniów podczas lekcji ,
sprawdziany ,
wypowiedzi ustne ,
prace w zespole ,
testy sprawnościowe ,
prace plastyczne i techniczne ,
działalność muzyczna .
W pracy pisemnej ocenie podlega :
zrozumienie tematu ,
znajomość opisywanych zagadnień ,
sposób prezentacji ,
konstrukcja pracy i jej forma graficzna .
W przypadku prac pisemnych z j.polskiego poza powyższymi ogólnymi kryteriami stosuje się szczegółowe kryteria zawarte w przedmiotowym systemie oceniania .
Wypowiedzi ustne to : udział i przygotowanie ucznia do zajęć oraz spójna odpowiedź na pytanie nauczyciela . W wypowiedzi ustnej ocenie podlega :
znajomość zagadnienia ,
samodzielność wypowiedzi ,
kultura języka ,
precyzja , jasność , oryginalność ujęcia tematu .
Ocenę za pracę w grupie może otrzymać cały zespół lub indywidualny uczeń . Ocenie podlegają umiejętności :
planowanie i organizacja pracy grupowej ,
efektywne współdziałanie ,
wywiązywanie się z powierzonych ról ,
rozwiązywanie problemów w sposób twórczy .
W tygodniu mogą się odbyć najwyżej dwie prace klasowe lub testy , przy czym nie więcej niż jedna dziennie , zapowiedziane i wpisane do dziennika z tygodniowym wyprzedzeniem . Nauczyciel ma prawo stosowanie kartkówki zamiast ustnej formy odpowiedzi i może jej nie zapowiadać . Kartkówki sprawdzają wiadomości i umiejętności najwyżej z trzech ostatnich lekcji .
Termin zwrotu ocenionych testów i kartkówek nie może być dłuższy niż jeden tydzień , prac klasowych - dwa tygodnie .
Uczeń ma prawo znać zakres materiału przewidzianego do kontroli i wymagań jakim będzie musiał sprostać .
Rodzice są powiadamiani o osiągnięciach dziecka w czasie spotkań z wychowawcą ( trzy razy w ciągu roku ) i podczas konsultacji z nauczycielami przedmiotu ( co drugi miesiąc oraz poprzez kontakty pośrednie : adnotacje w dzienniczku ucznia lub w zeszycie ).
§ 3.
Ocena zachowania powinna uwzględniać w szczególności :
funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym ,
respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych .
Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy w toku narady klasowej , w czasie której powinna wystąpić :
samoocena ucznia ,
ocena zespołu klasowego ,
ocena wychowawcy skonsultowana wcześniej z innymi nauczycielami .
Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna .
Ocena zachowania śródroczna i końcoworoczna w kl. I-III jest oceną opisową.
Skala ocen śródrocznych z zachowania :
wzorowe ,
dobre ,
poprawne ,
nieodpowiednie .
Zasady oceniania zachowania .
Ocenę wzorową otrzymuje uczeń , który :
we wszystkich sprawach przestrzega regulaminu szkolnego ,
w kulturze zachowania , frekwencji i stosunku do nauki może być wzorem dla innych ,
wykazuje własną inicjatywę i samodzielnie wykonuje prace na rzecz klasy lub szkoły ,
godnie reprezentuje klasę lub szkołę na zewnątrz .
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń , który :
pracuje na rzecz klasy i szkoły ,
dba o wygląd klasy , szkoły , sprzętu szkolnego ,
swoim zachowaniem daje dobry przykład ,
drobne uchybienia w swoim zachowaniu stara się szybko naprawić ,
dba o swoje zdrowie i higienę osobistą ( nie stosuje używek ),
stara się nie spóźniać na lekcje , systematycznie przynosi usprawiedliwienia w razie nieobecności .
Ocenę poprawną otrzymuje uczeń , który :
z małymi uchybieniami przestrzega regulaminu szkoły , a stosowane środki zaradcze odnoszą pozytywny skutek ,
dba o swoje zdrowie i higienę osobistą ,
czasami spóźnia się na lekcje , nie wszystkie godziny ma usprawiedliwione
-
Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń , który :
dopuszcza się poważnych wykroczeń przeciwko regulaminowi i statutowi szkoły , nie wykazuje chęci poprawy , stosowane środki zaradcze nie odnoszą skutku ,
notorycznie przeszkadza w prowadzeniu lekcji ,
ulega nałogom ,
dewastuje mienie szkoły ,
często opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia,
wywiera negatywny wpływ na rówieśników ,
stosuje przemoc fizyczną i psychiczną ,
jest arogancki , niekulturalny w stosunku do innych osób .
Uczeń, który dopuszcza się kradzieży i rozboju otrzymuje ocenę zachowania nieodpowiednią , a jego postępowanie zgłaszane jest na policję .
§ 4.
Rok szkolny dzieli się na dwa semestry .
Klasyfikację śródroczną przeprowadza się w styczniu każdego roku szkolnego . Dokładną datę zakończenia postępowania klasyfikacyjnego ustala Dyrektor Szkoły .
Podczas ustalania oceny klasyfikacyjnej końcoworocznej należy uwzględnić osiągnięcia i umiejętności ucznia z poprzedniego semestru .
Na miesiąc przed końcoworocznym ( semetralnym ) klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciel przedmiotu jest zobowiązany poinformować pisemnie ucznia i jego rodziców o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych . Fakt ten musi być odnotowany w dzienniku lekcyjnym.
Na trzy dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciel pisemnie informuje ucznia i jego rodziców o uzyskanej ocenie klasyfikacyjnej , którą wpisuje do dziennika.
Nie przewiduje się egzaminu sprawdzającego dla podwyższenia oceny ustalonej przez nauczyciela.
Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu
poprawkowego przeprowadzonego zgodnie z „§ 16 rozporządzenia MEN z dnia 21 marca 2001 r. z późniejszymi zmianami.
Uczniom , u których w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono braki uniemożliwiające kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej , szkoła , w miarę możliwości stwarza warunki do ich uzupełnienia .
§ 5.
Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego , kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych , jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania .
Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny w terminie , który wyznacza dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielami przedmiotu, z materiału programowego zrealizowanego w danym okresie. Jeśli uczeń jest nie klasyfikowany w I semestrze egzamin taki przeprowadza się w pierwszym tygodniu po feriach zimowych. W przypadku ucznia nie klasyfikowanego w ostatnim semestrze egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich .
Na prośbę ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieobecności nie usprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców ( prawnych opiekunów ) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny z jednego , kilku lub wszystkich przedmiotów . Egzamin ten przeprowadza się w terminach określonych w pkt.2 .
Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki , muzyki , informatyki (techniki) oraz wychowania fizycznego , z których egzamin powinien mieć formę zajęć praktycznych.
Dokładną datę egzaminu klasyfikacyjnego wyznacza dyrektor szkoły po uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami.
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły . W skład komisji wchodzą :
dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji ,
nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący ,
nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek .
Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracach komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych okolicznościach . W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne , z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły .
§ 6.
Komisyjny egzamin klasyfikacyjny , na podstawie którego dziecko spełniające obowiązek szkolny poza szkołą
zostaje przyjęte do jednej z klas szkoły podstawowej ;
może otrzymać świadectwo ukończenia szkoły podstawowej , wyznacza dyrektor szkoły , który wyraził zgodę na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą w terminie : na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej .
Dla przeprowadzenia komisyjnego egzaminu klasyfikacyjnego dyrektor szkoły powołuje komisję w składzie :
dyrektor lub wicedyrektor - jako przewodniczący ,
egzaminatorzy przedmiotów obowiązkowych przewidzianych planem nauczania odpowiedniej klasy szkoły podstawowej .
W egzaminie mogą uczestniczyć - w charakterze obserwatorów - rodzice dziecka .
Komisyjny egzamin klasyfikacyjny nie obejmuje przedmiotów : technika, plastyka , muzyka , wychowanie fizyczne . Uczniowi składającemu komisyjny egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania .
Tryb przeprowadzania egzaminu komisyjnego , a w szczególności liczbę przedmiotów , z których dziecko może być egzaminowane w ciągu jednego dnia , ustala przewodniczący komisji w uzgodnieniu z rodzicami dziecka .
Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający : skład komisji , termin egzaminu , pytania egzaminacyjne , wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję . Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia .
Pytania egzaminacyjne ustalają egzaminatorzy w porozumieniu z przewodniczącym komisji. Stopień trudności pytań powinien być różny i odpowiadać kryteriom ocen.
Na podstawie przeprowadzonego komisyjnego egzaminu klasyfikacyjnego egzaminatorzy w porozumieniu z przewodniczącym komisji ustalają ocenę wg skali ocen przyjętej w szkole .
§ 7.
Uczeń klasy I - III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
Ucznia klasy I - III można pozostawiać na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych przypadkach , uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub poradnię psychologiczno - pedagogiczną albo inną poradnię specjalistyczną oraz w porozumieniu z rodzicami dziecka ( prawnymi opiekunami ).
Uczeń kl. I -III otrzymuje promocję z wyróżnieniem jeśli uzyska wiadomości i umiejętności na poziomie A! lub A , a ocena zachowania będzie określała , że jest uczniem ambitnym , aktywnym i kulturalnym .
Począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej , jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania , uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego .
Uczeń kl. IV - VI otrzymuje promocję z wyróżnieniem , jeżeli uzyskał w wyniku rocznej klasyfikacji średnią ocen wszystkich przedmiotów obowiązkowych i religii ponad 4,75 i co najmniej dobrą ocenę zachowania . Uczeń wyróżniony otrzymuje świadectwo z biało - czerwonym paskiem pionowym i nadrukiem
„z wyróżnieniem”.
Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego może być decyzją RP promowany warunkowo jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego. Jest on zobowiązany do uzupełnienia braków w podstawowych wiadomościach i umiejętnościach wskazanych przez n-la przedmiotu oraz przedstawić do końca pierwszego miesiąca nowego roku szkolnego wyniki swojej pracy do oceny . Jeżeli braki nie zostaną uzupełnione , uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną , która może stanowić podstawę do ustalenia niedostatecznego stopnia klasyfikacyjnego .
Warunkową promocję ucznia odnotowuje się w jego arkuszu ocen i na świadectwie szkolnym zamieszczając klauzulę : „ uchwałą rady pedagogicznej z dnia ... promowany warunkowo do klasy ...” .
§ 8.
1. wewnątrzszkolny system oceniania będzie podlegał ewaluacji. O zmianach uczniowie i rodzice zostaną niezwłocznie powiadomieni na początku nowego roku szkolnego.
ROZDZIAŁ IV
ORGANY SZKOŁY I ICH KOMPETENCJE
§ 1.
Organami szkoły są :
Dyrektor Szkoły .
Rada Pedagogiczna .
Rada Szkoły .
Rada Rodziców .
Samorząd Uczniowski .
§ 2.
Dyrektor szkoły :
kieruje bieżącą działalnością ( dydaktyczno - wychowawczą i opiekuńczą ) szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz ,
sprawuje nadzór pedagogiczny ,
sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psycho - fizycznego ,
upowszechnia aktywne działanie prozdrowotne ,
realizuje uchwały Rady Pedagogicznej oraz Rady Szkoły , podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących ,
dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez Radę Szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie ,
wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych .
Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami , a w szczególności decyduje w sprawach :
zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły ,
przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły ,
występowania z wnioskiem po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Szkoły , w sprawach odznaczeń , nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
Oprócz kompetencji wymienionych w ust. 1 i 2 Dyrektor Szkoły :
w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Szkoły, Radą Pedagogiczną , Rodzicami i Samorządem Uczniowskim ,
ma możliwości zobowiązania nauczyciela do wykonywania w okresie ferii w czasie nie dłuższym niż 7 dni, następujących czynności :
przeprowadzenia egzaminów
prac związanych z zakończeniem i przygotowaniem roku szkolnego ,
udziela nauczycielom urlopu dla poratowania zdrowia , kształceniowego , z tytułu opieki nad dzieckiem zdrowym , okolicznościowego ,urlopu bezpłatnego ,
możliwość zawieszenia nauczyciela w pełnieniu obowiązków służbowych .
§ 3.
Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia i wychowania .
Rada Pedagogiczna :
przygotowuje projekt Statutu Szkoły , albo zmian w nim i przedstawia go do uchwalenia Radzie Szkoły ,
ustala regulamin swej działalności ,
opiniuje projekt planu finansowego szkoły ,
zatwierdza plan pracy szkoły ,
opiniuje plan finansowy szkoły ,
opiniuje organizację pracy szkoły , w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych ,
opiniuje propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć wychowawczych i opiekuńczych ,
zatwierdza , podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole ,
opiniuje wnioski dyrektora w sprawach odznaczeń , nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły ,
ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły ,
występuje z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole ,
wybiera dwóch przedstawicieli do pracy w komisji konkursowej na stanowisko dyrektora szkoły , opiniuje zamiar organu prowadzącego przedłużenia powierzenia stanowiska dyrektora szkoły ,
analizuje i ocenia realizację zadań statutowych w szkole ,
zatwierdza wyniki kwalifikacji i promocji uczniów ,
opiniuje zamiar dyrektora powierzenia funkcji wicedyrektora lub innego kierowniczego stanowiska w szkole .
§ 4.
Rada Szkoły składa się z 4 nauczycieli i 4 rodziców.
Kadencja Rady Szkoły trwa 3 lata . W przypadku wygaśnięcia mandatu można dokonać wyboru , w wyborach uzupełniających nowego członka Rady Szkoły . Corocznie zmiany nie mogą przekroczyć 1/3 składu Rady .
Kompetencje Rady Szkoły :
uchwala statut szkoły ,
przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych szkoły i opiniuje plan finansowy szkoły ,
może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły , jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole ; wnioski te mają dla organu charakter wiążący ,
opiniuje plan pracy szkoły , projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla szkoły ,
z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan szkoły i występuje z wnioskiem do dyrektora , rady pedagogicznej , organu prowadzącego szkołę oraz do wojewódzkiej rady oświatowej , w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych .
§ 5.
Rada Rodziców składa się z przedstawicieli każdej klasowej rady rodziców . Klasowe rady rodziców desygnują do rady szkolnej po trzech swoich przedstawicieli .
Celem Rady Rodziców jest reprezentowanie ogółu rodziców szkoły oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności szkoły , a także wnioskowania do organów szkoły w tym zakresie , a w szczególności :
pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły ,
współpraca ze środowiskiem szkoły , lokalnym i zakładami pracy ,
gromadzenie funduszy dla wspierania działalności szkoły , a także ustalenia zasad użytkowania tych funduszy ,
zapewnienie rodzicom , we współpracy z nauczycielami szkoły , prawa do :
znajomości zadań i zamierzeń dydaktycznych i wychowawczych w szkole i klasie ,
uzyskanie w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka i jego postępów lub trudności ,
znajomości regulaminu oceniania , klasyfikowania i promowania uczniów ,
uzyskania porad w sprawie wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci ,
wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy szkoły .
§ 6.
W szkole działa Samorząd Uczniowski .
Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły .
Władzami samorządu są :
na szczeblu klas : samorządy klasowe ,
na szczeblu szkoły : rada samorządu uczniowskiego .
Do zadań Rady Uczniowskiej należy :
przygotowanie projektu regulaminu samorządu uczniowskiego oraz proponowanie w nim zmian ,
występowanie do władz szkolnych z nowymi inicjatywami dotyczącymi życia szkolnego oraz propozycjami sposobów ich wykonania ,
gospodarowanie środkami materialnymi samorządu uczniowskiego ,
wykonywanie zadań zleconych przez Radę Pedagogiczną i Dyrekcję Szkoły ,
proponowanie kandydata na opiekuna samorządu uczniowskiego
Samorząd Uczniowski może przedstawić Radzie Szkoły , Radzie Pedagogicznej oraz dyrekcji wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących pracy szkoły , a w szczególności realizowania podstawowych praw uczniów , takich jak :
prawo do zapoznania się z programem nauczania ,
prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowania,
prawo do organizowania życia szkolnego , umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym , a możliwością rozwijania własnych zainteresowań ,
prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej ,
prawo do organizowania działalności kulturalnej , oświatowej , sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami , w porozumieniu z dyrekcją szkoły .
Szczegółowe prawa i obowiązki ucznia określa § 2 i 3 rozdz. VII niniejszego statutu .
Na wniosek dyrektora szkoły samorząd uczniowski wyraża opinię o pracy nauczyciela .
Dyrektor szkoły ma obowiązek zawiesić i uchylić uchwałę lub inne postanowienie samorządu uczniowskiego , jeżeli jest ono sprzeczne z prawem lub celami wychowawczymi szkoły .
§ 7.
Organy szkoły współpracują ze sobą przy podejmowaniu ważniejszych decyzji dotyczących działalności szkoły poprzez :
uczestnictwo swych przedstawicieli na zebraniach plenarnych ,
opiniowanie projektowanych uchwał i statutów szkoły ,
informowanie o podjętych działaniach poprzez dyrektora szkoły.
Zasadą działania i porozumiewania się ze sobą organów szkoły jest takie postępowanie , aby przede wszystkim :
gwarantowało każdemu z nich możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych przepisami ,
umożliwiało poszukiwanie najlepszych rozwiązań w trudnych sytuacjach .
ROZDZIAŁ V
ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY
§ 1.
Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktycznych , przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego .
Szczegółową organizację nauczania , wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez dyrektora szkoły do dnia 30 kwietnia każdego roku .
Arkusz organizacyjny szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę .
§ 2.
Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów , którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych określonych planem nauczania.
Uwzględniając warunki techniczne pracy szkoły oddział klas I-III powinien liczyć nie więcej niż 25 uczniów , a oddział klas IV-VI nie więcej niż 30 uczniów .
Podział oddziałów na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących ponad 24 uczniów .
W przypadku oddziałów liczących mniej niż 24 uczniów podział na grupy na zajęciach , o których mowa w ust. 3 można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę .
Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV-VI prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów .
§ 3.
Organizację stałych , obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktyczno - wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły zgodnie z podstawowymi wymogami zdrowia i higieny .
Podstawową formą pracy szkoły w klasach I-III jest kształcenie zintegrowane , a w klasach IV-VI system klasowo - lekcyjny .
Godzina lekcyjna w klasach IV-VI trwa 45 minut . Rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady szkoły może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej, zachowując ogólny czas pracy obliczony na podstawie ramowego planu nauczania w ten sposób, by nie prowadziło to do znacznego wydłużenia tygodniowego czasu zajęć ucznia.
Czas trwania poszczególnych zajęć w nauczaniu zintegrowanym ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć.
§ 4.
Niektóre zajęcia obowiązkowe , a także zajęcia nadobowiązkowe oraz koła zainteresowań mogą być prowadzone poza systemem klasowo - lekcyjnym , w grupach międzyklasowych lub międzyoddziałowych .
Zajęcia dodatkowe organizowane są przez szkołę w ramach posiadanych środków finansowych .
Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań nie może być mniejsza niż 12 uczniów .
Liczba uczestników zespołu gimnastyki korekcyjno - kompensacyjnej powinna wynosić od 2 do 5 , a zespołu zajęć dydaktyczno - wyrównawczych od 4 do 8 .
Zajęcia logopedyczne prowadzi się w grupach liczących od 2 do 4 uczestników .
Liczby uczestników zajęć , o których jest mowa w ust. 4 i 5 w szczególnych przypadkach mogą być większe .
W szkole mogą działać koła zainteresowań finansowane ze środków pozabudżetowych oraz prowadzone społecznie .
§ 5.
Religia jako przedmiot szkolny nieobowiązkowy jest prowadzona dla uczniów, których rodzice wyrazili takie życzenie .
życzenie wyrażane jest w najprostszej formie i nie musi być ponawiane w kolejnych latach szkolnych , może natomiast zostać zmienione.
uczniowie nie korzystający z lekcji religii objęci są zajęciami opiekuńczo-wychowawczymi.
Nauczanie religii odbywa się w oparciu o programy potwierdzone przez władze kościelne.
Nauczyciela religii zatrudnia dyrektor szkoły na podstawie imiennego, pisemnego skierowania wydanego w przypadku Kościoła Katolickiego przez właściwego biskupa diecezjalnego lub zwierzchników kościołów w przypadku innych wyznań.
nauczyciel religii wchodzi w skład rady pedagogicznej, nie przyjmuje jednak obowiązków wychowawcy klasy,
nauczyciel religii ma prawo organizowania spotkań z rodzicami swoich uczniów, po wcześniejszym uzgodnieniu tego z dyrektorem szkoły,
nauczyciel religii ma obowiązek wypełniania dziennika szkolnego.
Nauka religii odbywa się w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo.
Ocena z religii umieszczana jest na świadectwie szkolnym.
ocena z religii nie ma wpływu na promocję ucznia do następnej klasy,
ocena z religii jest wystawiana wg regulaminu oceniania przyjętego przez szkołę.
Uczniowie uczęszczający na lekcje religii uzyskują trzy kolejne dni zwolnienia z zajęć szkolnych w celu odbycia rekolekcji wielkopostnych.
Nadzór pedagogiczny nad nauczaniem religii w zakresie metodyki nauczania i zgodności z programem prowadzi dyrektor szkoły oraz pracownicy nadzoru pedagogicznego.
§ 6.
Za zgodą dyrektora szkoły zakłady kształcenia nauczycieli lub uczelnie wyższe mogą zawierać z nauczycielami umowy o odbywanie praktyk przez słuchaczy tego zakładu lub uczelni.
§ 7.
Biblioteka szkolna jest interdyscyplinarną pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela oraz popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
Użytkownikami biblioteki szkolnej są uczniowie, nauczyciele, rodzice, pracownicy administracyjni i obsługi i inne środowiska, na których terenie działa szkoła.
Lokal biblioteki szkolnej umożliwia:
gromadzenie i opracowanie zbiorów,
korzystanie ze zbiorów czytelni i wypożyczania poza biblioteką,
prowadzenia zajęć dydaktycznych z uczniami( w grupach bądź w oddziałach - bibliotekoznawstwo),
godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
Biblioteka stosując właściwe sobie metody i środki pełni funkcję:
kształcąco-wychowawczą poprzez:
rozbudzanie i rozwijanie potrzeb czytelniczych,
przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji,
wdrażanie do posługiwania się technologią informacyjną,
kształcenie kultury czytelniczej,
wdrażanie do poszanowania książki,
udzielanie pomocy nauczycielom w ich pracy i doskonaleniu zawodowym.
opiekuńczo-wychowawczą poprzez:
współdziałanie z nauczycielami,
wspieranie prac mających na celu wyrównywanie różnic intelektualnych,
otaczanie opieką uczniów szczególnie uzdolnionych,
pomoc uczniom mającym trudności w nauce.
kulturalno - rekreacyjną poprzez :
uczestniczenie w rozwijaniu życia kulturalnego.
Zakres obowiązków nauczyciela bibliotekarza :
koordynowanie pracy w bibliotece :
opracowanie rocznego planu działalności biblioteki ,
uzgadnianie stanu majątkowego z księgowością ,
projektowanie wydatków na rok kalendarzowy,
wykonywanie sprawozdań z pracy biblioteki zawierających oceny czytelnictwa ,
odpowiedzialność za stan majątkowy i dokumentację biblioteki ,
praca pedagogiczna :
gromadzenie zbiorów zgodnie z potrzebami ,
udostępnienie zbiorów ,
udzielanie informacji bibliotecznych ,
poradnictwo w wyborach czytelniczych ,
podejmowanie różnorodnych form pracy i pomoc w realizacji programu edukacji czytelniczej i medialnej,
prowadzenie różnych form wizualnej informacji o książkach ,
praca organizacyjna :
opracowywanie zbiorów bibliotecznych ,
selekcja zbiorów i ich konserwacja ,
organizowanie warsztatu informacyjnego,
wydzielanie księgozbioru podręcznego ,
prowadzenie katalogów .
w miarę możliwości bibliotekarz współpracuje z rodzicami uczniów oraz także z biblioteką publiczną i innymi instytucjami kulturalnymi .
Zbiorami biblioteki są dokumenty piśmiennicze (książki , czasopisma i inne) i dokumenty niepiśmiennicze (materiały audiowizualne).
Nadzór nad biblioteką sprawuje dyrektor lub jego zastępca :
zapewnia środki finansowe na zakupy,
zarządza spis inwentaryzacyjny ,
zatwierdza tygodniowy rozkład zajęć ,
hospituje i ocenia pracę biblioteki .
§ 8.
W szkole działa świetlica , której organizację i zasady działania określa rozporządzenie MEN z dnia 21.02.1994r.
Zajęcia świetlicowe organizowane są dla uczniów , którzy muszą przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców lub ze względu na dojazd do szkoły .
Do świetlicy przyjmowane są dzieci na podstawie wykazów uczniów dowożonych i dojeżdżających oraz na podstawie kart zgłoszeń składanych przez rodziców ( opiekunów ) Świetlica zapewnia opiekę uczniom w przypadku zmiany planu .
Czas funkcjonowania świetlicy określa harmonogram pracy świetlicy .
Świetlica prowadzi pozalekcyjne formy pracy wychowawczo - opiekuńczej w grupach nie większych niż 25 uczniów . Każda grupa ma swojego wychowawcę .
Zajęcia świetlicowe organizowane są przed , w trakcie i po lekcjach oraz podczas rekolekcji wielkopostnych .
Cel i zadania świetlicy :
zapewnienie dzieciom i młodzieży szkolnej zorganizowanej opieki wychowawczej , pomocy w nauce oraz miejsca do nauki własnej i rekreacji umysłowej i fizycznej ,
ujawnianie i rozwijanie zainteresowań , zamiłowań i uzdolnień wychowanków oraz organizowanie zajęć w tym zakresie ,
przyzwyczajanie do samodzielnej pracy umysłowej ,
upowszechnianie zadań kultury zdrowotnej , kształtowanie nawyków higieny i czystości oraz dbałości o zdrowie ,
organizowanie gier i zabaw umysłowych i ruchowych w pomieszczeniach świetlicy , w salach gimnastycznych a także na świeżym powietrzu .
Świetlica wyposażona jest w sprzęt i materiały umożliwiające realizację programu pracy opiekuńczo - wychowawczej w miarę posiadanych funduszy szkoły .
Korzystanie ze świetlicy jest bezpłatne .
Nadzór pedagogiczny nad pracą świetlicy sprawuje dyrektor szkoły lub jego zastępca .
Pracownikami świetlicy są wychowawcy świetlicy. Wchodzą oni w skład rady pedagogicznej szkoły .
Wychowawcy świetlicy odpowiadają za:
realizację planu opiekuńczo-wychowawczego świetlicy,
wyposażenie świetlicy,
opracowanie rocznego planu pracy świetlicy
aktualny wystrój świetlicy.
Wychowawcy świetlicy biorą udział w pracach zespołu opiekuńczego oraz ponadto :
współpracują z nauczycielami i wychowawcami w zakresie pomocy w kompensowaniu braków dydaktycznych ,
współpracują z pedagogiem szkolnym w zakresie opieki nad dziećmi zaniedbanymi wychowawczo , z rodzin niepełnych , wielodzietnych oraz inne wymagające szczególnej opieki ,
współpracują z rodzicami ,
uzgadniają z przełożonymi potrzeby materialne świetlicy , kuchni i stołówki .
Dokumentację świetlicy stanowią :
roczny plan pracy i semestralny każdego wychowawcy
dzienniki zajęć
karty zgłoszeń dzieci (na indywidualne prośby rodziców)
regulamin świetlicy
ramowy rozkład dnia
wykaz uczniów dowożonych .
ROZDZIAŁ VI
ZAKRES ZADAŃ NAUCZYCIELI
§ 1.
W szkole zatrudnia się nauczycieli , pedagoga oraz pracowników administracyjnych i obsługi szkoły .
Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników , o których mowa w pkt. 1 , określają odrębne przepisy .
Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno - wychowawczo - opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów .
Nauczyciel obowiązany jest :
rzetelnie realizować podstawowe funkcje szkoły - dydaktyczne , wychowawcze i opiekuńcze ,
dążyć do pełni rozwoju osobowości ucznia,
kształcić i wychowywać młodzież do umiłowania Ojczyzny ,w poszanowaniu Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej , w duchu humanitarnym , tolerancji , wolności sumienia , sprawiedliwości społecznej i szacunku do pracy ,
dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji , pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów , ras i światopoglądów ,
dbać o zdrowie i bezpieczeństwo uczniów powierzonych jego opiece na lekcjach , przerwach i zajęciach pozalekcyjnych ,
prawidłowo prowadzić proces dydaktyczny z uwzględnieniem nowoczesnych metod i środków dydaktycznych ,
dbać o warsztat pracy ,
stymulować rozwój psychiczny uczniów , ich zdolności , zainteresowania oraz pozytywne cechy charakteru w oparciu o rozpoznanie ich potrzeb ,
bezstronnie , obiektywnie i sprawiedliwie oceniać uczniów ,
udzielać pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie przyczyn tych niepowodzeń,
rzetelnie i systematycznie przygotować się do zajęć lekcyjnych i innych spotkań z uczniami i rodzicami ,
doskonalić umiejętności dydaktyczne i podnosić wiedzę merytoryczną ,
ł) informować na bieżąco rodziców o postępach w nauce dziecka, oraz pisemnie zawiadamiać na miesiąc przed zakończeniem semestru (roku szkolnego) o przewidywanych ocenach z danych przedmiotów .
§ 2.
Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale zwanemu dalej wychowawcą , który ma obowiązek :
być animatorem życia zbiorowego klasy ,
współdziałać z nauczycielami uczącymi w jego oddziale ,
utrzymywać kontakt z rodzicami uczniów organizując spotkania ogólne z rodzicami co najmniej 3 razy w ciągu roku szkolnego oraz indywidualnie w miarę potrzeb ,
współpracować z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami tj. pielęgniarką szkolną , psychologiem itp.,
otaczać indywidualną opieką każdego wychowanka ,
planować i organizować wspólnie z rodzicami i uczniami różne formy życia zespołowego oraz treści i formy zajęć na godzinach do dyspozycji wychowawcy uwzględniając program wychowawczy szkoły ,
prowadzi dokumentację przebiegu nauczania swoich wychowanków .
Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wychowawca prowadzi swój oddział przez cały tok nauczania w klasach I-III i IV-VI .
Rodzice i uczniowie poprzez Radę Szkoły , Radę Rodziców , Samorząd Uczniowski mogą mieć wpływ na dobór bądź zmianę nauczyciela, któremu dyrektor szkoły powierzył zadanie wychowawcy klasy .Decyzję w tej sprawie podejmuje dyrektor szkoły na podstawie motywowanego wniosku .
§ 3.
W szkole działają nauczycielskie zespoły samokształceniowe :
zespół nauczycieli kształcenia zintegrowanego ,
zespół nauczycieli sztuki ,techniki i wychowania fizycznego ,
zespół nauczycieli humanistów ,
zespół nauczycieli przedmiotów matematyczno - przyrodniczych ,
zespół opiekuńczy .
Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora na wniosek członków zespołu samokształceniowego .
Cele i zadania zespołu obejmują :
zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania i korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych , a także uzgodnienia w sprawie wyboru programów nauczania ,
wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania ,
organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla nauczycieli rozpoczynających pracę ,
wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania ,
wspólne opracowanie propozycji do projektów planu pracy szkoły .
Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół , którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.
§ 4.
Nauczyciele i rodzice współpracują ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci poprzez :
zebrania klasowe organizowane co najmniej 3 razy w ciągu roku szkolnego , dyżury nauczycielskie - raz w miesiącu ,
spotkania ogólne z udziałem nauczycieli poszczególnych przedmiotów - w miarę potrzeb ,
kontakty indywidualne realizowane poprzez nauczycieli przedmiotów w porozumieniu z wychowawcą klasy ,
indywidualne kontakty z pedagogiem szkolnym i poradnią psychologiczno - pedagogiczną .
Nauczyciele uwzględniają prawo rodziców do :
znajomości zadań i zamierzeń dydaktycznych i wychowawczych klasy i szkoły ,
znajomości regulaminu oceniania , klasyfikowania i promowania,
rzetelnej informacji na temat osobowości swojego dziecka , jego zachowania , postępów i przyczyn trudności w nauce ,
uzyskanie informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swoich dzieci ,
wyrażania i przekazywania organowi nadzorującemu szkołę opinii na temat pracy szkoły .
§ 5.
Dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej powołuje wicedyrektora .
Za zgodą organu prowadzącego , dyrektor szkoły może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze .
Wicedyrektor przyjmuje na siebie część zadań dyrektora , a w szczególności :
pełni funkcję dyrektora w przypadku jego nieobecności ,
przygotowuje projekty następujących dokumentów organizacyjnych szkoły :
szkolny zestaw programów nauczania , który obejmuje całą działalność szkoły ,
program wychowawczy szkoły ,
tygodniowy rozkład zajęć szkolnych ,
kalendarz szkolny,
informacje o stanie pracy szkoły w zakresie mu przydzielonym.
prowadzi czynności związane z nadzorem pedagogicznym oraz doskonaleniem zawodowym nauczycieli ,
pełni bieżący nadzór kierowniczy nad całą szkołą wg ustalonego harmonogramu ,
nadzoruje wypełnianie obowiązku szkolnego przez uczniów .
Wicedyrektor :
jest bezpośrednim przełożonym z upoważnienia dyrektora , nauczycieli , pedagoga szkolnego , bibliotekarzy , wychowawców świetlicy,
jest przełożonym wszystkich pracowników szkoły podczas pełnienia swego bieżącego nadzoru nad szkołą ,
decyduje w bieżących sprawach procesu pedagogicznego w całej szkole ,
ma prawo formułowania projektu oceny pracy podległych mu bezpośrednio nauczycieli , a także w sprawach oceny pracy opiekuńczo - wychowawczej wszystkich nauczycieli ,
ma prawo wnioskowania do dyrektora w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar dla nauczycieli , których jest bezpośrednim przełożonym ,
ma prawo używania pieczątki osobistej z tytułem „zastępca dyrektora szkoły” oraz podpisywania pism , których treść jest zgodna z zakresem jego zadań i kompetencji .
§ 6.
Pracownicy administracyjni i obsługi współpracują z dyrektorem szkoły i wszystkimi nauczycielami w wychowaniu dzieci , dbają o utrzymanie porządku w szkole i dyscyplinę pracy .
Pracowników powinno cechować :
sumienność ,
punktualność ,
troska o ład i porządek ,
dbałość o stan mienia ,
poszanowanie przełożonych
uprzejmość i życzliwość do pozostałych pracowników szkoły , uczniów i interesantów .
Pracownicy administracyjni i obsługi posiadają własny regulamin pracy zatwierdzony przez dyrektora szkoły .
ROZDZIAŁ VII
UCZNIOWIE
§ 1.
Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się w tym roku kalendarzowym , w którym kończy ono 7 lat i trwa do ukończenia szkoły podstawowej, jednak nie dłużej niż do końca roku szkolnego , w tym roku kalendarzowym , w którym kończy 18 lat .
Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko , które przed dniem 1 września kończy 6 lat .
W uzasadnionych przypadkach rozpoczęcie wypełniania obowiązku szkolnego może być odroczone , nie dłużej jednak niż o 1 rok . Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły lub o odroczeniu obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej .
Dziecko jest zapisywane do klasy pierwszej sześcioletniej szkoły podstawowej z rocznym wyprzedzeniem .
Do sześcioletniej szkoły podstawowej prowadzonej przez gminę przyjmuje się :
z urzędu , dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły ,
na prośbę rodziców (opiekunów) , dzieci zamieszkałe poza obwodem szkoły , jeżeli w klasie są wolne miejsca ; przyjęcie dziecka spoza obwodu wymaga zawiadomienia dyrektora szkoły, w obwodzie którego dziecko mieszka ,
dzieci spoza gminy Borek Wlkp., jeżeli wyrazi na to zgodę organ prowadzący szkołę .
§ 2.
Uczeń ma prawo do :
właściwie zorganizowanego procesu kształcenia , zgodnie z zasadami higieny umysłowej ,
opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo , ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej lub psychicznej ,
poszanowania swej godności , przekonań i własności ,
swobody wyrażania myśli i przekonań ,w szczególności dotyczących życia szkoły , a także światopoglądowych i religijnych , jeżeli nie narusza tym dobra innych osób ,
rozwijania zainteresowań , zdolności i talentów ,
obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce ,
korzystania z pomieszczeń szkolnych , sprzętu, środków dydaktycznych , księgozbiorów biblioteki podczas zajęć lekcyjnych ,
wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole ,
nauki religii w szkole na podstawie ustnej deklaracji rodziców lub opiekunów ,
dni wolnych od zajęć dydaktycznych bez pracy domowej (nie dotyczy przedmiotów odbywających się tylko raz w tygodniu - piątek).
Uczeń ma prawo do jednego dnia w semestrze tzw. „osobistego” , w którym może być nie przygotowany do zajęć szkolnych :
zamiar wykorzystania „dnia osobistego” uczeń zgłasza na początku swojej pierwszej lekcji ,
nauczyciel jest zobowiązany odnotować fakt zgłoszenia „dnia osobistego” przez ucznia w dzienniku (str. 102),
nie wykorzystany w semestrze „dzień osobisty” przepada.
Uczniowie mają prawo poprzez działalność samorządową do organizowania ,pod opieką wychowawcy , imprez klasowych i szkolnych :
Dzień Wiosny - wyjście poza szkołę wymaga zgłoszenia imprezy .
Dzień Dziecka i Sportu ,
Dzień Patrona Szkoły,
wigilie klasowe ,
imprezy klasowe : Andrzejki, bale karnawałowe, dyskoteki itp. po zajęciach lekcyjnych .
Samowolne opuszczanie szkoły w trakcie w)w imprez jest niedozwolone .
W szczególnych przypadkach , orzeczonych przez lekarza i poradnię psychologiczno - pedagogiczną, uczeń ma prawo do nauczania indywidualnego w domu ( ze względu na stan zdrowia).
Każdy uczeń ma prawo do uzyskania pomocy w nauce ze strony nauczyciela, wychowawcy , pedagoga szkolnego , samorządu klasowego - zarówno w przypadku zagrożenia oceną niedostateczną jak i chęcią ugruntowania i poszerzenia swoich wiadomości i rozwoju zainteresowań .
W szczególnych przypadkach (np. dłuższa, usprawiedliwiona nieobecność ucznia) uczeń ma prawo do korzystania z indywidualnych konsultacji z nauczycielem w czasie wspólnie uzgodnionym .
Po zakończeniu klasyfikacji w I semestrze, ale przed feriami zimowymi , nauczyciel nie może wpisywać i wystawiać ocen na nowy semestr .
§ 3.
Uczeń ma obowiązek przestrzegać postanowienia zawarte w statucie szkoły , a zwłaszcza :
przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły ,
szanować i ochraniać przekonania i własność innych osób,
przeciwstawiać się przejawom brutalności ,
dbać o bezpieczeństwo i zdrowie swoje i innych uczniów ,
dbać o dobro ład i porządek w szkole ,
dbać o aktywny udział w lekcjach oraz uzupełniać braki wynikające z absencji , prowadzić starannie zeszyty i wykonywać prace domowe zgonie z wymogami nauczycieli przedmiotów ,
przestrzegać regulaminów pomieszczeń szkolnych wynikających ze specyfiki ich przeznaczenia ( pracownie, świetlica, stołówka, biblioteka, szatnia, sale gimnastyczne itp.),
zostawiać okrycie wierzchnie w szatni.
Uczeń korzystający z prawa do nauki religii w szkole przyjmuje na siebie obowiązki i prawa wynikające z rozdziału V § 5.
Uczniom zabrania się wnoszenia na teren szkoły środków zagrażających życiu i zdrowiu .
Uczniowie mają obowiązek szanować sprzęt szkolny oraz wyposażenie klas i innych pomieszczeń . Za wyrządzoną szkodę odpowiada materialnie uczeń , który ją wyrządził.
Dyżurni klasowi dbają o przygotowanie sali do lekcji oraz kontrolują jej stan po skończonych zajęciach.
Każdy uczeń ma obowiązek korzystać z szatni , w której nie wolno przebywać dłużej niż wymaga tego zdjęcie lub założenie okrycia.
Uczniowie nie mogą opuszczać terenu szkoły podczas przerw.
Zwolnienie ucznia z lekcji może nastąpić wyłącznie na pisemną lub osobistą prośbę rodzica (opiekuna).
Każdy uczeń ma obowiązek posiadania przy sobie dzienniczka ucznia , jako podstawowego dokumentu umożliwiającego szybki kontakt szkoły z rodzicami.
Uczeń ma obowiązek usprawiedliwiać każdą nieobecność niezwłocznie po przyjściu do szkoły, nie później jednak niż do tygodnia , licząc od ostatniego dnia nieobecności . Po tym terminie nieobecność uznana będzie przez wychowawcę za nieusprawiedliwioną .
§ 4.
Każdy uczeń posiada strój galowy, który ma obowiązek nosić w czasie :
uroczystości szkolnych wynikających z ceremoniału szkolnego ,
grupowych i indywidualnych wyjść poza teren szkoły w charakterze reprezentacji ,
imprez okolicznościowych , jeżeli taką decyzję podejmie wychowawca lub dyrekcja szkoły .
Przez strój galowy należy rozumieć :
dla dziewcząt - ciemna spódnica i biała bluzka ,
dla chłopców - ciemne spodnie i biała koszula .
Ubiór codzienny ucznia jest dowolny przy zachowaniu następujących ustaleń :
w doborze ubioru , rodzaju fryzury , ilości biżuterii należy zachować umiar pamiętając , że szkoła to miejsce nauki ,
uczeń ma obowiązek przestrzegać zasad higieny osobistej i ubioru oraz estetyki,
wygląd zewnętrzny ucznia nie może mieć wpływu na oceny z przedmiotu .
§ 5.
Za rzetelną naukę i wzorową postawę , za wybitne osiągnięcia , za dzielność i odwagę uczeń może otrzymać następujące wyróżnienia i nagrody :
pochwałę wychowawcy wobec klasy ,
pochwałę dyrektora szkoły wobec uczniów i nauczycieli ,
wyróżnienie w gablocie samorządu uczniowskiego ,
list pochwalny do rodziców ,
list pochwalny do rodziców z nagrodą rzeczową ,
świadectwo z biało-czerwonym paskiem ,
wyróżnienie „WZOROWY Uczeń”. Otrzymują je ci uczniowie, którzy w kl. IV-VI zdobyli średnią ocen minimum 5,0 i wzorowe zachowanie.
Znaczące osiągnięcia w konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych odnotowuje się na świadectwie szkolnym .
§ 6.
Uczeń może otrzymać następujące kary za nieprzestrzeganie statutu szkoły :
upomnienie wychowawcy wobec klasy ,
nagana dyrektora szkoły wobec uczniów i nauczycieli ,
zakaz uczestnictwa w imprezach klasowych i szkolnych ,
zakaz reprezentowania szkoły na zewnątrz ,
przeniesienie do równorzędnej klasy ,
przeniesienie do innej szkoły za zgodą Kuratora Oświaty ,
Dyrektor szkoły może wystąpić do Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły w przypadku gdy zmiana środowiska wychowawczego może korzystnie wpłynąć na postawę ucznia .
O przeniesienie ucznia do innej szkoły wnioskuje się gdy :
notorycznie łamie przepisy statutu szkoły ,
otrzymał kary zawarte w ust. 1 podpunkty a)- e) , ale nie przyniosły one pożądanych efektów ,
zachowuje się w sposób demoralizujący bądź agresywny , zagrażający zdrowiu i życiu innych uczniów ,
dopuszcza się kradzieży , wymuszeń lub zastraszeń .
Szkoła informuje rodziców (opiekunów) ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub nałożonej karze .
§ 7.
Propozycje zmian do praw i obowiązków ucznia mogą zgłaszać nauczyciele, rodzice i uczniowie .
Proponowane zmiany ostateczne przygotowuje rada pedagogiczna , a uchwala je rada szkoły .
Do przestrzegania praw i obowiązków ucznia zobowiązani są uczniowie , a do przestrzegania praw ucznia także nauczyciele .
Statut Szkoły
uchwalono 13 stycznia 2000r.
Przewodnicząca
Rady Szkoły
(mgr Leokadia Szczepaniak)